سئو

منبعی برای تمام آموزشهای سئو

چه فاکتورهایی از سایت شما بر گوگل برای نتیجه بندی کلیدواژه ها تاثیر میذارد

نیست که تمام کسانی که در فضای آنلاین فعال هستند، می‌خواهند بدانند که کدام عوامل و فاکتورهای سئو با قرارگیری یک وب سایت در رتبه اول گوگل رابطه مستقیم دارند؟ خوشبختانه وب‌سایت بک لینکو به داد ما رسیده است و برای یافتن پاسخِ سوالاتی که در این زمینه وجود دارد، به تازگی یک میلیون مورد از نتایج جستجو در گوگل را مورد بررسی و تحلیل قرار داده است. خبر بهتر اینکه آنها تحقیق آنها فقط به بررسی نتایج گوگل محدود نمی‌شد و بخشی از آن مربوط به بررسی محتوا، بک‌لینک‌ها و سرعت وب‌سایت‌های مورد بررسی می‌شد. به این ترتیب بود که آنها توانستند تاثیر عوامل بسیار متنوعی را بر سئو اندازه بگیرند و نتایجی درخور توجه را در این زمینه بدست آورید. نتایجی که برای ما هم واقعاً جالب بود و حتی مطمئن بودیم شما هم از خواندن آنها لذت خواهید برد. بنابراین تصمیم گرفتیم آنها را در وبلاگ نوین منتشر کنیم.

در ادامه می‌توانید یافته‌های این تحقیق در مورد فاکتورهای سئو و عوامل موثر در رتبه گوگل را به طور خلاصه و فهرست‌گونه بخوانید:

  1. بک لینک ها هنوز هم یکی از تاثیرگذارترین فاکتورهای سئو و رتبه گوگل هستند. می‌توان گفت تعداد دامنه های لینک شده به یک صفحه، بیش از هر عامل دیگری بر رتبه یک وب سایت تاثیر دارند.
  2. داده‌ها نشان می‌دهد که اعتبار و ارزش لینک های یک وب سایت، با داشتن رتبه های بالاتر در موتور جستجرگر گوگل در ارتباط است.
  3. آن محتوایی که عنوان و متنش با یکدیگر مرتبط هستند، بهتر از محتوایی که عنوان و متنش ربطی به یکدیگر ندارند عمل می‌کند. در نتیجه، تولید محتوای متمرکز که تنها در ارتباط با یک موضوع است، رتبه وب سایت را ارتقا می‌دهد.
  4. طبق داده‌های این تحقیق، محتوای مفصّل و طولانی بهتر از محتوای کوتاه عمل می‌کند. لینک اول نتایج جستجوی گوگل به طور متوسط شامل ۱،۸۹۰ کلمه می‌باشد.
  5. وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، راحت‌تر از وب‌سایت‌های دیگر به صفحه اول گوگل راه پیدا می‌کنند. البته این مورد چندان ما را شگفت‌زده نکرد، چرا که گوگل قبلا ارزش پروتکل‌های گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها را تایید کرده بود.
  6. علی رغم همۀ حواشی که در رابطه با Schema وجود دارد، داده‌های این تحقیق نشان می‌دهند که استفاده از نشانه‌گذاری‌های Schema تاثیری در بالا بردن رتبۀ وب سایت ندارد. (در ادامه بیشتر در مورد Schema و معنای آن صحبت می‌کنیم.)
  7. مطالبی که حداقل از یک تصویر در متن خود استفاده می‌کنند، بهتر از مطالبی عمل می‌کنند که بدون هیچ تصویری منتشر می‌شوند. البته هیچ مدرک محکمی برای اثبات تاثیر تصویر در رتبه گوگل وجود ندارد.
  8. باید بدانید که رابطه بسیار کوچکی بین استفاده از کلمه کلیدی در تگ متای عنوان و ارتقا رتبۀ وب سایت وجود دارد. این ارتباط بسیار کوچک‌تر از انتظارات ما بود. احتمالاً این موضوع به علت حرکت گوگل به سمت Semantic Search (جستجوی معنایی) است.
  9. سرعت بارگذاری وب سایت فاکتور بسیار مهمی است. بر اساس داده ها و اطلاعات سایت Alexa، وب‌سایت‌هایی که سریعتر بارگذاری می شوند، نسبت به دیگر وب‌سایت‌ها رتبۀ بالاتری دارند.
  10. با وجود آپدیت های متعدد گوگل (که جدیدترین آنها آپدیت پنگوئن است)، هنوز هم متنِ لینک یا انکر تکستی که دقیق و مرتبط باشد، تاثیر مستقیمی بروی رتبه بندی سایت ها دارد.
  11. اطلاعات و داده ها نشان می‌دهد که بانس ریت پائین با رتبه بالا در گوگل مرتبط است.

در ادامه مطلب به بررسی دقیق‌تر هر یک از این موارد پرداخته و داده‌های مرتبط با آنها را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

به دنبال رتبه های اول گوگل هستید؟!

ما دانش لازم رو برای بالا اوردن وبسایت شما در رتبه های اول گوگل داریم، بهتره باهامون تماس بگیرید.

برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر... 
021-63404 داخلی 3

تعداد و تنوع بک لینک ها تاثیر بسیاری بر رنک گوگل دارد

احتمالاً شما هم شنیده اید که اگر از یک دامنه، بک لینک های متفاوتی بگیرید، بروی رتبه وب سایت شما تاثیر منفی دارد. به عبارت دیگر، بهتر است ۱۰ بک لینک از ۱۰ دامنه متفاوت دریافت کنید تا اینکه هر ۱۰ لینک بر روی یک دامنه باشد.

طبق آنالیز و تحلیل های انجام شده، این موضوع کاملاً درست است. این تحقیق نشان داده است که دامنه های متفاوت تاثیر غیر قابل انکاری بر جایگاه یک وب سایت دارند و از مهمترین فاکتورهای سئو محسوب می‌شوند. گوگل می‌خواهد مطمئن شود که دامنه های دیگر، سایت شما را تایید می‌کنند. و هرچه تعداد این دامنه های متفاوت بیشتر باشد، گوگل بیشتر به شما توجه نشان خواهد داد. در حقیقت، تعداد و تنوع دامنه‌هایی که از آنها بک لینک گرفته‌اید، مهم ترین فاکتور سئو در بالا رفتن رتبۀ وب سایت شماست.

فاکتورهای سئو: اهمیت تعداد بک لینک ها در رتبه گوگل و بهینه سازی سایت

نتیجه‌ گیری: گرفتن بک لینک از دامنه های متفاوت برای بهبود وضعیت سئو سایت بسیار مهم است.

اعتبار و ارزش یک دامنه، تاثیر مستقیمی بر رنک گوگل در نتایج جستجو دارد

پس از بررسی داده های بک لینکو متوجه شدیم که اعتبار و ارزش کلی لینک ها (اندازه گیری شده توسط Ahrefs Domain Rating) کاملا بر رتبۀ گوگل تاثیر دارد: در حقیقت، می توان گفت که اعتبار و ارزش کلی دامنه ای که وب‌سایت شما بر روی آن قرار دارد، در بین فاکتورهای سئو، از خود محتوای وب سایت هم مهم‌تر است.

فاکتورهای سئو: اهمیت اعتبار دامنه بک لینک دهنده در رتبه گوگل

نتیجه گیری: بالا بردن تعداد بک لینک ها به وب سایت ممکن است رتبۀ دیگر صفحات شما را نیز ارتقا دهد و از فاکتورهای سئو خوب به حساب می‌آید.

انتشار محتوای عمیق، قابل فهم و مرتبط می‌تواند رتبه گوگل شما را افزایش دهد

در اوایل ظهور علم سئو، گوگل موضوع یک مقاله یا محتوا را بر اساس کلمات کلیدی موجود در صفحات وب سایت تشخیص می‌داد. اگر یک کلمه کلیدی به تعداد X بار در صفحه نشان داده می شد، گوگل تشخیص می‌داد که این صفحه مربوط به این کلمه کلیدی می باشد.

امروزه، با وجود الگوریتم بسیار قدرتمند هامینگ برد، گوگل می تواند بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی‌، موضوع هر صفحه از وب سایت را تشخیص دهد.

برای آنکه توانایی گوگل در این زمینه را بهتر متوجه شوید، کافی است عبارت ” هوای تهران ” را جستجو نمایید…

عوامل موثر بر رنک گوگل

گوگل به دنبال صفحاتی نمی‌گردد که عبارت “هوای تهران” را به عنوان برچسب دارند. بلکه موتور گوگل، آنکه شما به دنبال آن هستید را کاملاً می‌فهمد و به دنبال صفحاتی می‌گردد که جواب این سوال را به کاربران خود ارائه می‌دهند. که در این مورد، نتیجه نشان دادن هوای تهران از طریق یک سایت انگلیسی (www.weather.com) است. البته گوگل هنوز در جستجوهای فارسی همچون انگلیسی دقت خود را بالا نبرده است، اما می‌توان نشانه‌هایی از درک عمیق گوگل نسبت به موضوع جستجوها و مطالب فارسی را در نتایج جستجو مشاهده کرد.

فاکتورهای سئو و رنک گوگل

برای اینکه کاملاً به توانایی تشخیص بالای گوگل پی‌ ببرید، پیشنهاد می‌کنم حتماً چندین سوال انگلیسی هم از این موتور جستجو بپرسید. مثلاً اینکه کارگردان فیلم بازشگت به آینده که بود:

عوامل موثر در رتبه گوگل

این مساله می‌تواند تاثیر عمیقی بر بهینه سازی محتوای شما برای سئو داشته باشد. آنچه ما می‌دانیم این است گوگل ترجیح می‌دهد محتوایی را نشان دهد که یک موضوع را کامل تحت پوشش قرار می‌دهد. اما سوال اینجاست که آیا داده‌ها با این ادعای گوگل مطابقت دارند؟

برای یافتن پاسخ این سوال، وب سایت بک لینکو از ابزار MarketMuse برای تحلیل ۱۰،۰۰۰ URL استفاده کرد و مشخص شد که محتوای قابل فهم و عمیق، عملکرد بسیار بهتری نسبت به محتوای سطحی دارد.

فاکتورهای سئو: گوگل بر اساس موضوع به سایت شما اعتبار می دهد

حالا شاید بگویید که حرف زدن راجع به این موضوع ساده است. اما چگونه باید محتوایی تولید کنیم که گوگل آن را عمیق و ارزشمند تلقی کند؟ بیایید به بررسی یک مثال در مورد بازی کلش آف کلنز بپردازیم تا درک بهتری در مورد نحوه عملکرد گوگل پیدا کنیم. (بله، این بازی هنوز هم دست از سر ما و شما برنداشته است.)

سایت اپ‌گت یک سایت در زمینه برنامه‌ها و بازی‌های گوشی است که یک راهنمای کامل در مورد بازی کلش آف کلنز منتشر کرده است:

تاثیر عمق محتوا در سئو و رنک گوگل

ما این سایت را از منظر بهینه سازی داخلی مورد آنالیز قرار دادیم و نتیجه امتیاز تقریبی ۶۰ (از ۱۰۰) بود. این یعنی بسیاری مسائل سئو داخلی در این سایت رعایت نشده بود و جا برای پیشرفت بسیار بود. با اینحال در اکثر جستجوهای مرتبط با آموزش بازی کلش آف کلنز، مطلب این سایت در بین سه نتیجه اول است. آن هم وقتی که سایت‌های معتبر و پربازدیدی همچون دیجیاتو هم در این زمینه مطلب دارند؟ ساده است.

عوامل موثر بر سئو و رنک گوگل

سایت اپ گت یک راهنمی کامل و دقیق در مورد بازی مذکور منتشر کرده است و بسیاری موارد را توضیح داده است. به علاوه در صفحات دیگر این سایت نیز می‌توان در مورد این بازی مطالبی یافت. به همین دلیل گوگل به این نتیجه رسیده است که این سایت در نتایج جستجوی مرتبط با کلش آف کلنز می‌تواند برای کاربران مفید باشد.

نتیجه گیری: نگارش متون و محتوای غنی، قابل فهظم و مرتبط با موضوع می‌تواند به ارتقای رنکینگ وب سایت شما کمک کند و از فاکتورهای سئو خوب به حساب می‌آید.

محتوای طولانی تاثیر بیشتری بروی سئو و رتبه گوگل شما دارد

آیا محتوای طولانی و کامل عملکردی بهتر نسبت به مطالب کوتاهِ ۲۰۰ کلمه ای دارد؟ برای یافتن پاسخ این سوال باید دوباره به سراغ اطلاعات و داده های آماری برویم. پس از آنکه صفحاتی که کم تر از ۵۱ کلمه و بیشتر از ۹۹۹۹ کلمه در محتوای خود داشتند را از داده های آماری حذف کنیم، متوجه می‌شویم صفحاتی که از تعداد کلمات بیشتری استفاده می‌کنند، نتایج بهتری از رنکینگ گوگل خود دریافت می‌کنند.

فاکتورهای سئو: تاثیر تعداد کلمات یک مطلب در رتبه گوگل

در واقع، صفحاتی که در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل قرار دارند به طور میانگین ۱،۸۹۰ کلمه در محتوای خود دارند. توجه داشته باشید که این آمار لزوماً نشان‌دهنده معیار گوگل برای ترجیح مقالات طولانی‌تر نیست. بلکه می‌تواند به دلیل آن باشد که محتوای طولانی تر بیشتر (در جهان) به اشتراک گذاشته می‌شود یا به این خاطر باشد که مقالات طولانی‌تر، میزان ارتباط موضوعی سایت شما را بیشتر می‌کنند و به گوگل درک بهتری از موضوع محتوای شما می‌دهند.

البته طولانی بودن مطالب یک وب‌سایت فقط نباید از منظر جستجو بررسی شود و شما باید کاربران خود را هم در نظر بگیرید. تولید محتوای طولانی به مخاطبان شما می‌فهماند که صاحبان این وب‌سایت به کیفیت بالا و بی‌نقص بودن مطالبشان اهمیت می‌دهند. از طرف دیگر، این نکته وجود دارد که سرانه مطالعۀ سالیانه ایرانی‌ها چندان بالا نیست. با این حساب بهتر است تلاش کنید تا از نظر تعداد کلمات یک تنوع خوب در مطالب سایت خود داشته باشید. این یعنی هم مطالب طولانی و جامع تولید کنید، هم مطالبی که مختصر و مفید هستند. (که دقیقاً همان کاری است که ما در وبلاگ نوین انجام می‌دهیم.)

در نهایت یکبار دیگر باید به شما بگوییم که هر چند داده‌های آماری بک لینکو به ما نشان می‌دهند که تعداد کلمات بالا می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رنک گوگل شما داشته باشد، اما یافتن دلیلی قطعی برای اثبات این موضوع غیر ممکن است.

نتیجه‌ گیری: محتوای طولانی در موتورهای جستجوگر بالاتر از محتوای کوتاه قرار می‌گیرد و تعداد کلمات از عوامل موثر در سئو محسوب می‌شود. میانگین تعداد کلمات محتوای سایت های موجود در صفحه نخست نتایج جستجوی گوگل، ۱،۸۹۰ کلمه می باشد.

وب سایت هایی که از پروتکل HTTPS استفاده می‌کنند، رنک گوگل بهتری دارند

گوگل سال گذشته از وبمسترها خواست که پروتکل وب‌سایت خود را از HTTP به HTTPS منتقل کنند. آنها حتی ار HTTPS به عنوان معیاری جدید برای رتبه بندی یاد کردند. حال سوال اینجاست که آیا داده‌های جمع‌آوری شده همین موضوع را تائید می‌کنند؟ خب، هرچند که ارتباط چندان زیادی بین این پروتکل و رتبه گوگل وجود ندارد، اما می توان داده‌ها نشان می‌دهد که پروتکل HTTPS تا حدی در ارتقا رتبه وب سایت شما تاثیر خواهد داشت.

فاکتورهای سئو: استفاده از HTTPS و تاثیر آن در رتبه گوگل

اما آیا این بدان معنی است که شما باید همین امروز پروتکل وب سایت خود را به HTTPS تغییر دهید؟ طبیعتاً تصمیم با شماست. اما بهتر است بدانید که تغییر پروتکل به HTTPS پروژه ای کاملاً جدی است که دردسرهای زیادی را می‌تواند برایتان به همراه داشته باشد. پس پیش از آنکه اقدام به تغییر پروتکل وب‌سایت خود نمایید، پیشنهاد می‌کنم راهنمای گوگل در این زمینه را مطالعه کنید.

نتیجه گیری: به علت اینکه تاثیر پروتکل HTTPS بر رتبه وب سایت زیاد نیست و به علاوه انتقال سایت به این پروتکل چندان هم راحت نیست، ما اینکار را، اگر تنها به قصد ارتقای سئو است، اصلاً پیشنهاد نمی‌کنیم. اما اگر در حال راه اندازی وب‌سایتی جدید هستید، بهتر است از همان ابتدا آن را بر روی پروتکل HTTPS راه‌اندازی کنید.

هیچ ارتباطی بین نشانه گذاری های Schema و رنکینگ گوگل وجود ندارد

حواشی و داستان های بسیاری درباره نشانه گذاری های Schema و تاثیر آن بر سئو وجود دارد. نشانه گذاری های Schema به موتورهای جستجوگر درک بهتری از محتوای وب سایت شما را می‌دهند. و بسیاری معتقدند که این درک عمیق‌تر به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا وب سایت شما را به افراد بیشتری نشان دهند.

برای آنکه دقیقاً با کاکرد Schema آشنا شوید، بهتر است یک مثال برای شما بزنیم. مطلبی که در ویکیپدیا برای فیلم “جنگ ستارگان” نوشته شده است، به وسیله کدهای Schema طبقه بندی شده است. بنابراین وقتی شما کلمه جنگ ستارگان را جستجو می‌کنید، اطلاعات این صفحه به صورت تصویری و با جزئیات برای شما به نمایش در می‌آید:

تاثیر Schema در بین فاکتورهای سئو

همچنین می‌توانید از Schema برای نشان دادن رتبه بندی مطالب و محصولات وب سایت خود استفاده کنید، دقیقاً مشابه کاری که ما انجام می‌دهیم. (خوشحال می‌شویم اگر شما هم به مطالب ما امتیاز بدهید.)

Schema و تاثیر آن در بین فاکتورهای سئو

در حال حاضر وجود داده‌های سازمان یافته به صورت مستقیم تاثیری بر روی رتبه گوگل شما نخواهد داشت و از عوامل موثر بر سئو سایت محسوب نمی‌شود. اما با وجود اینکه Schema یکی از فاکتورهای سئو نیست، همچنان می‌تواند باعث افزایش تعداد کلیک‌ها بروی سایت شما شود و در نهایت به صورت غیر مستقیم در سئو سایت هم تاثیر داشته باشد. به علاوه جان مولر (یکی از کارکنان شرکت گوگل) به این موضوع اشاره کرده که بعید نیست در آینده داشتن داده های سازمان یافته که ساختاری مشخص دارند (که به زبان ساده یعنی استفاده از Schema در صفحات) در رنکینگ گوگل تاثیر داشته باشد.

فاکتورهای سئو: رابطه بین نشانه های SCHEMA و رتبه گوگل

نتیجه‌ گیری: از داده های ساختاری در وب سایت خود استفاده کنید، اما توقع نداشته باشید که این موضوع بر رتبۀ وب سایت شما تاثیر داشته باشد.

URL های کوتاه رتبه بهتری نسبت به URL های بلند دارند

من همیشه معتقد بوده‌ام که مردم باید از URL های کوتاه برای بهبود وضعیت سئوی وب سایت خود استفاده می‌کنند. شاید بپرسید چرا؟ دو دلیل برای انجام این کار وجود دارد: اول اینکه شناسایی URL مانند mywebsite.com/my-post برای گوگل بسیار آسان تر از شناسایی URL بلندی مانند mywebsite.com/1/12/2016/blog/category/my-post است.

درحقیقت، بنا به گفته مت کاتز، یکی از متخصصان سئوی گوگل، پس از ۵ کلمه اول در URL شما:

الگوریتم های گوگل با دقت کمتری کلمات بعدی URL را ارزیابی می کنند و وقت چندانی را به شناسایی و اعتبار بخشی به آنها اختصاص نمی‌دهند.

داده‌های جمع آوری شده نیز این جمله وی را تصدیق می‌کنند:

فاکتورهای سئو و بهینه سازی: رابطه بین طول آدرس (URL) و رتبه گوگل

خوشبختانه آزمایش این مورد بسیار آسان است. هرگاه شما یک محتوای جدید منتشر می‌کنید، آدرس آن را تا حد امکان کوتاه کنید. اگر هم از وردپرس (WordPress) استفاده می‌کنید، می‌توانید لینک ثابت خود را بر روی Post Name تنظیم نمایید. (البته این در صورتی است که بخواهید از آدرس‌های فارسی استفاده کنید.)

عوامل تاثیرگذار بر بهینه سازی و فاکتورهای سئو

هرگاه می‌خواهید مطلب جدیدی را منتشر کنید، می توانید برای آدرس URL خود تنها از چند کلمه استفاده کنید. حال این آدرس می‌توانید به زبان فارسی یا انگلیسی باشد. خود ما در نوین استفاده از آدرس انگلیسی را به دلیل راحتی آن به فارسی ترجیح می‌دهیم.

هشدار: بهتر است این تکنیک را تنها برای پست های بعدی وب‌سایت خود در نظر بگیرید. اگر لینک ثابت مطالب قبلی وب‌سایت خود را تغییر دهید، سئوی وب‌سایت شما آسیبی جدی خواهد دید.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.