سئو

منبعی برای تمام آموزشهای سئو

سئو و بازاریابی دیجیتال چه ارتباطی دارند

در این مقاله قصد داریم نگاهی به آخرین گرایش های موجود در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیندازیم و تاثیر هر کدام از این گرایش ها را بر روی بازاریابی مرور کنیم. در آغاز هر سال همیشه تمایلات زیادی برای پیش بینی ترندهای موجود در بازاریابی وجود دارد. بیشتر افراد از خود می پرسند امسال چه چیزهایی بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ گرایشات موجود چیست؟ فکر می کنید بزرگترین گرایش امسال در حوزه بازاریابی دیجیتال و فناوری چیست؟

در نظرسنجی های انجام شده از خوانندگان خواسته شده است که نظرات خود را در مورد گرایش های موجود در حوزه فناوری دیجیتال و بازاریابی دیجیتال بیان کنند. مسئله ای که با افراد مختلف مطرح شده است، به شرح زیر است:

نظر شما در مورد بزرگترین گرایش موجود در حوزه بازاریابی دیجیتال چیست؟ چه نوع تکنیکی می تواند بیشترین مزایا را برای شما به همراه داشته باشد؟

از آنجایی که در سه ماه آخر سال ۲۰۱۶ قرار داریم، به نظرمان آمد که در این مقاله ترندهای دیجیتال مارکتینگ در سال ۲۰۱۶ را بررسی کنیم. در پائیز سال گذشته سایت Smartinsights در بین کاربران خود نظرسنجی برگزار کرد. در این نظر سنجی از کاربران سوال پرسیده شده بود که کدام یک از گرایشات موجود در بازاریابی دیجیتال، در سال ۲۰۱۶ اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که حدس کاربران تقریباً درست از آب درآمد و بیشتر گزینه های استفاده شده در این نظرسنجی در سال ۲۰۱۶ اهمیت ویژه ای پیدا کردند. در واقع می توان گفت، این نظر سنجی درباره ترندهای مهم دیجیتال مارکتینگ نبود و بیشتر نوعی نیازسنجی از مشتریان به حساب می آید.

این نظرسنجی با طرح این مسئله انجام شد:

از آنجایی که ما درباره بازاریابی صحبت می کنیم، خوشحال می شویم که نظر خود را درباره بزرگترین ترند دیجیتال مارکتینگ بدانیم. در واقع، این کار به ما خواهد گفت که کدام یک از موارد زیر بیشترین تاثیر را بر روی کسب و کار شما خواهد گذاشت و باعث پیشرفت آن خواهد شد.

نمودار زیر، نتایج نظرسنجی انجام شده در ۸ فوریه سال ۲۰۱۶ را به خوبی نشان می دهد. حدود ۱۵۰۰ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند. در ادامه، فعالیت هایی که نتایج موجود را توضیح می دهد به صورت الفبایی از هم جدا شده است. به عنوان مثال کلان داده (Big Data) گرایش بسیار بالایی دارد اما بینش بازار و پیش بینی های تجزیه و تحلیلی را نیز در بر می گیرد:

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

در ادامه، تمام این موارد، به ترتیب حروف الفبا آورده شده است. کلان داده ها (Big Data) به طرز شگفت انگیزی آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند، البته باید اشاره کرد که کلان داده ها شامل تحلیل و پیش بینی بازار نیز می شوند.

  • Big Data – کلان داده (شامل تحلیل و پیش بینی بازار است)
  • Content Marketing – بازاریابی محتوا
  • Communities – جوامع (بازارهای متمرکز)
  • Conversion Rate Optimisation – بهینه سازی نرخ تبدیل، بهبود تجربه کاربران از سایت
  • Display – نمایش (بنر در مطبوعات، تبلیغات در رسانه های اجتماعی)
  • Internet of Things – اینترنت اشیا، اتوماسیون بازاریابی (همچون CRM، بازاریابی ایمیل و شخصی سازی وب)
  • Mobile marketing – بازاریابی موبایل (تبلیغات موبایلی، توسعه سایت و اپلیکیشن)
  • Paid search marketing – بازاریابی جستجوی پولی (همچون گوگل ادوردز)
  • Partnerships including affiliate and co-marketing – همکاری و مشارکت که شامل بازاریابی مشارکتی است.
  • SEO – بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ( سئو )
  • Social Media Marketing – بازاریابی رسانه های اجتماعی (شامل CRM اجتماعی و پشتیبانی از مشتریان)
  • Wearables – دستگاه های پوشیدنی (همچون اپل واچ، ردیاب ها، واقعیت افزوده)

گرایش های موجود در رفتار خرید مشتری

تغییری که در نحوه استفاده مشتریان از فناوری و رسانه های دیجیتال به وجود آمده است، هسته اصلی درک گرایش ها در بازاریابی دیجیتال محسوب می شود. تصمیم گیری های خرید در دنیای امروزی، بسیار پیچیده تر از قبل شده است.

پیچیدگی بیشتر در تصمیم های خرید

رفتار مشتری در فرآیند خرید بسیار پیچیده تر از گذشته شده است. مثال ها و تحقیقات مختلف نشان می دهد که پیچیدگی تصمیم های خرید مشتریان در سال های اخیر زیاد شده است. در مثال زیر محققان GFK به ما نشان می دهند که رفتارهای خرید مشتریان چگونه تغییر کرده است و یک فرد برای خرید کالایی با ارزش و گران قیمت چه مسیری را طی می کند. این تحقیق برای خرید بیمه خودرو در انگلستان صورت گرفته است.

دوران پس از دیجیتال - ترند های بازاریابی در سال 2016

نمودار موجود نشان می دهد که چگونه تصمیم های خرید امروزی انجام می شود. در یک دوره ۳۵ روزه، بیش از ۹ بازدید از ۵ سایت مختلف انجام شده است و زمان کلی بازدید حدود ۳۴ دقیقه بوده است. تاثیر کانال های آنلاین نیز با وجود ۸۲% خرید روشن و آشکار است. تنها ۴ درصد از افراد به صورت آفلاین خرید می کنند.

افزایش کاربرد موبایل

امسال نیز همانند سال های گذشته شاهد رشد فزاینده استفاده از موبایل بوده ایم. به همین خاطر، استفاده از بازاریابی موبایل نیز یکی از گرایش های کلیدی و اصلی در سال ۲۰۱۶ محسوب می شود.

دوران پس از دیجیتال - ترند های دیجیتال مارکتینگ در سال 2016

تغییرات دیجیتالی: از انبارهای دیجیتال تا تیم های یکپارچه

در یک دوره خاص، صحبت های زیادی در مورد دنیای پسا دیجیتال (پس از دیجیتال) وجود داشت. در دنیای پُست دیجیتال، کاربرد رسانه های دیجیتال و فناوری موجود در بازاریابی، به یک موضوع همه گیر تبدیل شده است، پس باید استفاده از ابزارها و تکنیک های موجود نیز بر همین اساس تغییر کند و با روش های بازاریابی قبلی ادغام گردد. در دنیای امروزی بازاریابی، دیجیتال به جزو جدایی ناپذیر بازاریابی تبدیل شده است و بازاریابی بدون آن عملاً غیر ممکن به نظر می رسد.

این نوع طرز فکر به خاطر تغییرات انجام شده در کاربرد رسانه ها به وجود آمده است. بیشتر افراد بدون اینکه در مورد کانال یا رسانه موجود فکر کنند، محتواهای مختلف را مورد استفاده قرار می دهند. طرز فکر پسا دیجیتال همچنین به خاطر مشکلاتی که در حوزه مدیریت فعالیت های بازاریابی وجود داشت، به وجود آمد. چرا که با به وجود آمدن انبارهای دیجیتالی، بسیاری از بازاریابان و شرکت های تحت پوششان، فعالیت هایی غیر دیجیتالی انجام نمی دهند.

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.