سئو

منبعی برای تمام آموزشهای سئو

نقشه سایت یا سایت مپ چیست ؟

اینترنت دنیایی بزرگ است و روز به روز با سرعت زیادی رشد خود را ادامه می دهد. بر اساس مطالعات انجام شده توسط Netcraft در سال ۲۰۱۲، بیش از نیم میلیارد سایت در اینترنت وجود دارد (اگر دقیق تر بگوییم حدود ۶۴۴,۲۷۵,۷۵۴ سایت در فضای مجازی وجود دارد که البته همانطور که گفتیم این آمار مربوط به سال ۲۰۱۲ است) و این مقدار مطمئناً در سال ۲۰۱۶ افزایش چشمگیری داشته است. هر روز چه تعداد صفحه منتشر شده بر این عدد افزوده خواهد شد؟ تعداد پروژه های موجود بسیار زیاد است و نشان می دهد که سرعت رشد فضای مجازی بسیار بالاست.

حالا سوال اینجاست که صاحبان سایت های کوچک برای ایندکس شدن محتوای خود در دنیای مجازی چه کاری باید انجام دهند؟ هدف قرار دادن این مشکل، بخش مهمی از سئوی سایت محسوب می شود و یکی از بهترین ابزارها برای تغذیه کردن موتورهای جستجو، نقشه سایت مبتنی بر XML است.

سایت مپ چیست؟

نقشه سایت در واقع، فایلی است که لیستی از مهم ترین محتواهای موجود در سایت را در بر دارد تا کراولر های موجود در موتورهای جستجو بتوانند به راحتی سایت را ایندکس کنند. در مقابل این نوع Sitemap یک نوع نقشه سایت دیگر نیز وجود دارد (که با حروف کوچک نوشته می شود: sitemap) که مبتنی بر HTML است و در آن لیستی از مهم ترین فایل های موجود در سایت قرار دارد. این نوع نقشه سایت، بیشتر برای کاربران انسانی مورد استفاده قرار می گیرد تا بتوانند محتوای موجود در سایت را بیابند و از آن استفاده کنند.

موتورهای جستجو از نقشه سایت XML استفاده می کنند تا ساختار سایت موجود را یاد بگیرند. باید به خاطر داشته باشید که قرار دادن URL صفحات سایت در نقشه سایت، حضور آن در ایندکس های جستجو را تضمین می کند. با این حال این موضوع بدین معناست که اگر نقشه سایتی از کدهای XML خوب استفاده کند، آدرس های معتبر و تمیزی را فراهم کند و سایر نیازمندی های موتور های جستجوگر را برآورده سازد، URL های موجود در آن در خزش های بعدی مورد توجه قرار خواهند گرفت. همین امر شانس دیده شدن صفحات مختلف در موتورهای جستجوگر را افزایش می دهد. اگرچه نقشه سایت در هر شرایطی برای سایت مفید خواهد بود اما در شرایط زیر بسیار موثر و کارساز است:

  • داشتن یک سایت جدید با صفحات جدیدی که هنوز به خوبی به آنها لینک داده نشده است (هم داخلی و هم خارجی).
  • سایت هایی که از URL های داینامیک برای صفحات حاوی محتوای خود استفاده می کنند.
  • سایت هایی با محتوای آرشیو شده که به خوبی به صفحات فعال موجود، لینک نشده اند.
  • سایت هایی با صفحاتی که تشخیص و شناسایی آن بسیار دشوار است یا دارای محتوای غیر متنی سنگین همچون فلش هستند.

می توان گفت سایت مپ ها، در واقع ابزاری برای خوراک دادن و شناساندن سایت به موتورهای جستجوگر هستند.

ساختار نقشه سایت XML

همه موتورهای جستجوی مهم از پروتکل های داده XML رسمی که در سایت Sitemaps.org تعریف شده است، استفاده می کنند. نمونه کد XML که در نقشه سایت مورد استفاده قرار می گیرد را در ادامه مشاهده می کنید:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>http://www.example.com/</loc>
<lastmod>2012-04-30</lastmod>
<changefreq>monthly</changefreq>
<priority>1.0</priority>
</url>
<url>
<loc>http://www.example.com/about-us.html</loc>
<changefreq>yearly</changefreq>
<priority>0.4</priority>
</url>
</urlset>

کدهای XML نقشه سایت حاوی تگ های اختیاری و الزامی هستند. کدهای XML معتبر با تگ های آغازین (بازشونده) “<?xml> “  آغاز می شوند و این یک صفت الزامی است. سپس این تگ با تگ دیگری همچون “<urlset>” دنبال می شود که حاوی حداقل یک صفت Xmlns است که ساختار کلی XML را تعریف می کند. هر آدرسی که در نقشه سایت قرار می گیرد باید دارای دو تگ <url> و یک تگ <loc> باشد. بقیه تگ ها اختیاری هستند. تگ هایی که در نقشه سایت XML مورد استفاده قرار می گیرد را در جدول زیر مشاهده می کنید:

تگ هاوضعیتتوضیحات
<?xml>الزامیتگ آغازین فایل نیازمند دو مورد زیر است:

  • version=”۱٫۰″
  • encoding=”UTF-8″
<urlset>الزامیتنها یکبار مورد استفاده قرار می گیرد. این تگ حاوی صفت فضای نام الزامی است. گوگل از فضای نام و مقادیر نیز برای انواع داده های ترکیبی استفاده می کند که شامل موارد زیر است:

  • xmlns=” http://www.sitemaps.org/ schemas/ sitemap/ 0.9″
  • تصاویر:
    xmlns:image= http://www.google.com /schemas/ sitemap-image/1.1
  • ویدئو:
    xmlns:video=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-video/1.1″
  • موبایل:
    xmlns:mobile=” http://www.google.com /schemas/ sitemap-mobile/1.0″
  • جستجوی کد:
    xmlns:codesearch=” http://www.google.com /codesearch/ schemas/ sitemap/ 1.0″
  • اخبار:
    xmlns:news=” http://www.google.com /schemas /sitemap-news/ 0.9″
<url>الزامیتگ والِد برای هر آدرسی افزوده شده است. بقیه تگ ها در داخل این تگ قرار می گیرد.
<loc>الزامیآدرس صفحات سایت است. از آدرس کامل  که حاوی پروتکل است استفاده کنید. این  مقدار نباید از ۲۰۴۸ کاراکتر تجاوز کند.
<lastmod>اختیاریتاریخ آخرین به روزرسانی صفحه مورد نظر است که به شکل YYYY-MM-DD نوشته می شود.
<changefreq>اختیاریتعداد تجدید نظر و به روزرسانی صفحه به عنوان یک اشاره توسط موتورهای جستجوگر در نظر گرفته می شود. مقادیر معتبر شامل موارد زیر است:

  • همیشه (هر زمانی که صفحه در دسترس باشد تغییر می کند.)
  • ساعتی
  • روزانه
  • هفتگی
  • ماهانه
  • سالانه
  • هرگز
<priority>اختیاریمقدار اولویت یک صفحه نسبت به سایر صفحات در سایت است. مقادیر معتبر محدوده ۰ تا ۱ را شامل می شود که مقدار پیش فرض ۰٫۵ است.

 

فرمت فایل نقشه سایت و انواع آن

گوگل و بینگ فرمت XML را برای نقشه سایت به عنوان یک پروتکل پذیرفته اند. با این حال، آنها فید نقشه سایت را که از پروتکل های RSS 2.0، Atom 1.0 و فایل های متنی ASCII استفاده می کنند را نیز می پذیرند. نقشه سایت را می توان به شکل XML مورد استفاده قرار داد یا با استفاده از Gzip فشرده سازی کرد.

علاوه بر استانداردهای نقشه سایت برای محتوای وب، گوگل از فرمت های خاصی برای نقشه سایت پشتیبانی می کند که برای رسانه های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این موارد شامل نقشه هایی برای فایل های ویدئویی، تصاویر، محتوای موبایلی، کد منبع نرم افزار و محتوای خبری است. بعد از اینکه فرمت مناسب نقشه سایت در فضای نام اعلام شد، می توان تمامی محتواهای اضافی دیگر را به آن افزود.

نکات مهم درباره فرمت فایل سایت مپ

  • بینگ از فرمت هایی که توسط گوگل پشتیبانی می شود حمایت نخواهد کرد، اما یکی از مسئولان بینگ بیان کرده است هر چیزی که پشتیبانی نشود، نادیده گرفته خواهد شد. بنابراین وبمسترها می توانند از این موارد در نقشه سایتِ خود به راحتی استفاده کنند.
  • گوگل توصیه می کند که نقشه سایتِ حاویِ محتوایِ خبری را به عنوان یک فایل جداگانه در نظر بگیرید زیرا این موارد بیشتر از سایر فایل ها خزیده می شوند.

به عنوان یک جایگزین برای استفاده از نقشه سایت برای تشخیص متا داده های ویدئویی در جستجوها، گوگل و بینگ از فایل های Media RSS برای این کار استفاده می کنند. از آنجایی که بینگ نیز از این روش پشتیبانی می کند، توسعه یک فید ویدئویی mRSS برای گوگل و بینگ یک راهکار هوشمندانه خواهد بود و در زمان شما نیز صرفه جویی می کند.

محدودیت های موجود در فایل نقشه سایت

قوانین و محدودیت هایی در مورد فایل نقشه سایت وجود دارد. این محدودیت ها شامل موارد زیر است:

  • فضای namespace نقشه سایت را مشخص کنید: نقشه سایت باید فضای نام XML پیش فرض را به خوبی مشخص کند: xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9
  • محدودیت در اندازه: فایل نقشه سایت نباید بیشتر از ۵۰۰۰۰ آدرس در خود داشته باشد. همچنین اندازه این فایل نباید بیشتر از ۵۰ مگابایت باشد. اگر به ورودی بیشتری برای آدرس های خود نیاز داشتید، از فایل ایندکس نقشه سایت استفاده کنید.
  • نیازمندیهای متنی: فایل نقشه سایت باید به صورت UTF-8 باشد و از کاراکترهای entity-escaped در URL استفاده شود (به عنوان مثال جایگزین کردن کاراکتر “&” با کاراکتر “&amp;” در آدرس های داینامیک).
  • قواعد نحوی سازگار: همه آدرس هایی که در نقشه سایت نوشته می شود باید از قواعد نحوی یکسانی استفاده کنند. این موضوع بدین معناست آدرس هایی که با WWW آغاز می شوند را نمی توان با آدرس های بدون پیشوند WWW ترکیب کرد. همچنین آدرس هایی که دارای شناسه جلسه (session ID) هستند را نیز در این فایل قرار ندهید.
  • موقعیت: فایل نقشه سایتی که در دایرکتوری ذخیره شده است تنها می تواند آدرس هایی را نشان دهد که در آن دایرکتوری یازیر دایرکتوری های آن ذخیره شده اند. آدرس های موجود در دایرکتوری های موازی، دایرکتوری های والد برای دایرکتوری نقشه سایت، Subdomain های مختلف یا آنهایی که از پروتکل متفاوت استفاده می کنند مرجع های معتبری نیستند. ذخیره کردن نقشه سایت در دایرکتوری ریشه می تواند از بروز مرجع نامعتبر جلوگیری کند.
  • لینک های پاک: به این نکته توجه داشته باشید که نقشه سایت شما نباید بیش از ۱% خطای لینک داشته باشد. در غیر اینصورت کل نقشه دور انداخته می شود. خطای لینک هر نوع کد پاسخ HTTP است که شامل تغییر مسیر ۴۰۴ برای لینک های شکسته و ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ برای لینک های تغییر مسیر یافته است. این موضوع برای بینگ نیز یک قانونِ شناخته شده است. استفاده از لینک های پاک در قوانین سئو برای تمامی موتورهای جستجو الزامی است. شما می توانید کد پاسخ HTTP برای هر URL را با استفاده از ابزار Header Checker بررسی کنید. برای آدرس های متعدد در یک سایت، می توان از ابزارهایی همچون Find Broken Link و Find Broken Links, Redirects & Google Sitemap Generator Free Tool استفاده کرد.
  • مراجع کراس سایت از لحاظ جهانی سازگار نیست: گوگل اجازه ثبت URL کراس سایت در نقشه سایت را به افرادی داده است که بتوانند ثابت کنند همه سایت های مرجع متعلق به خودشان است. این تایید معمولاً از طریق اکانت وبمستر تولز انجام می شود. به خاطر داشته باشید که این موضوع در بینگ سازگار نیست و برای کاربرد جهانی توصیه نمی شود.

فایل ایندکس نقشه سایت یا سایت مپ

بیشتر سایت های بزرگ بیش از ۵۰۰۰۰ آدرس محتوایی دارند که ایندکس شدن آنها در موتورهای جستجو بسیار مهم است. از آنجایی که در نقشه سایت تنها اجازه ورود ۵۰۰۰۰ آدرس وجود دارد، وبمسترها می توانند یک فایل ایندکس نقشه سایت برای خود ایجاد کنند. فایل ایندکس نقشه سایت می تواند بیش از ۵۰۰۰۰ ورودی داشته باشد. از لحاظ تئوری این موضوع بدین معناست که شما می توانید تا ۲٫۵ میلیارد آدرس را در فایل خود ثبت کنید.  ساختار کد XML فایل ایندکس بسیار شبیه نقشه سایت است. نمونه کد XML فایل ایندکس نقشه سایت را در ادامه مشاهده می کنید.

تگ های مرتبط : سئو  آموزش سئو  نوین  تبلیغات گوگل   لینک بیلدینگ   کلمات کلیدی  ، بهبود رتبه الکسا  ، بازاریابی محتوا

نظرات (0)
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.